Digitális világ – elveszett gyerekkor? Így óvhatod meg gyermekedet

Minden eddiginél rosszabb helyzetben a magyar gyermekek képernyő előtt töltött idejét tekintve!

Ugyanis a 8–12 évesek átlagos napi képernyőideje meghaladja az 5,5 órát, a tinédzsereknél ez a szám még megdöbbentőbb: eléri a napi 8 órát!

Tudom, hogy ez nem csak engem aggaszt, mint a gyermekek testi-lelki-szellemi egészségéért elkötelezett szakértőt, hanem sok tudatos szülőt is. Most úgy tűnik egyre több szakmai szervezet is kongatja a vészharangot és sürgeti az összehangolt társadalmi fellépést.

Évek óta hangoztatom: adtam elő iskolában, óvodában, Evernessen, SNI suliban, online webinárokat – amit most is meg tudsz vásárolni, és hamarosan elérhető lesz egy edukatív, érthetően tájékoztató e-book is a képernyő hatásairól az idegrendszerre és a digitális tudatosságról. Nem lelkiismeretfurdalás céljából, hanem a gyermekek érdekében, ahogy én tudom, kivegyem a részem abban a soha nem látott összefogásban, ami a fiatalok képernyőidejének csökkentéséért történik!

A Bethesda Gyermekkórház irányításával negyven országos szakmai szervezet fogott össze azzal a céllal, hogy megfogalmazzák a gyermekek képernyőhasználatával kapcsolatos alapelveket.

digitális világ gyermekkorban

A szakmai fórumon megszületett 10 pont:

  • 10 éves kor alatt (az alsó tagozat végéig) semmiképpen, 14 éves kor alatt (a felső tagozat végéig) lehetőleg ne legyen a gyermeknek saját okoseszköze (okostelefon, laptop, okosóra, stb.).
  • 3 évesnél fiatalabb gyermekek egyáltalán ne töltsenek időt képernyő előtt, kivéve távollévő családtagokkal való kapcsolattartás céljából.
  • 14 éves kor alatt gyerekek ne regisztráljanak közösségi oldalakra.
  • A gyerekek kikapcsolódást szolgáló napi átlagos képernyőideje ne haladja meg
    • óvodáskorban a 30 percet ⏰
    • alsó tagozatos korban a 60 percet ⏰
    • felső tagozatos korban és később a 90 percet ⏰

A telefonhasználatot ugyanannyi időtartamú mozgásos tevékenység kövesse. Képernyőmentes napok bevezetése javasolt.

  • A lefekvés előtti utolsó órában minden képernyő használata kerülendő.
  • A képernyőidő rovására minden gyermek és fiatal mozogjon legalább napi 60 percet.
  • Törekedni kell a tudatos képernyőhasználatra, a megszokásból végzett, céltalan tartalomfogyasztás kerülendő.
  • A túlzott vagy problémás képernyőhasználat a mentális egészséget veszélyeztető kockázatokkal jár, ezért kerülendő.
  • Egyetlen gyermeknek se legyen következetes szülői felügyelet nélküli okoseszköze.
  • A családokat (szülőket, nagyszülőket, gyermekeket) szükséges felvértezni a megfelelő tudással és készségekkel annak érdekében, hogy a digitális világgal való kapcsolatuk egészséges legyen. Szülők esetében ezt a tevékenységet már a várandósság ideje alatt meg kell kezdeni.

 

Félreértés ne essék, a digitális világ nyújtotta előnyöket senki sem kérdőjelezi meg, de fontos az egyensúly megtalálása és a holisztikus nézőpont: testi-lelki-szellemi.

A cél, hogy a gyerekek visszataláljanak a legfőbb szükségletükhöz, ami a szabad játék, a mozgás, a kreativitás és a közösségi élmények örömeihez!

Szeretettel:

Mónika 🌸 lélek-vezető, önismereti mentor, a szülők támogatója!

Egyeztessünk időpontot

+3630/385-7038

Szántó-Külitsné Rácz Mónika

  1. Óvodapedagógus oklevél – ELTE Tanító- és Óvóképző Kar
  2. Közoktatás vezető és pedagógus szakvizsga – BME Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar
  3. Napközbeni Gyermekfelügyelet Tanúsítvány – MACSKE
  4. Személyközpontú művészetpedagógia továbbképzés – Károli Gáspár Református Egyetem Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar
  5. Művészetek az óvodában szakmai továbbképzés – Neteducatio Kft.
  6. Montessori alaptanfolyam – Magyarországi Montessori Egyesület 
  7. „Félfigyelemből a teljes figyelembe” – Kokas Klára zenéből indított módszere a személyiség harmonikus fejlesztésére alap és haladó tanfolyama – Kokas Klára Agape Zene-Életöröm Alapítvány
  8. A Kokas Pedagógia sokszínűsége módszertani szakmai nap – Sztuppán Irén Művészeti Alapítvány
  9. BTM nehézségek megoldása hatékony részképesség fejlesztő módszerekkel és coaching technikákkal képzés – Műszaki Könyvkiadó 
  10. Az autizmus spektrumzavarban érintett gyermekpopuláció ellátásához szükséges alapvető elméleti és gyakorlati ismeretek – Vadaskert Alapítvány
  11. ADHD – Bethesda Gyermekkórház 
  12. Fogyatékosság-részképességzavar, Tanulási nehézségek, Tanulási technikák, ADHD, Szenzoros Integrációs Terápia, Étkezési zavarok és kezelésük, Mediációs technikák online workshopok – Patrónus Ház és Bárányfelhő Fejlesztő- és Terápiás Központ
  13. Bukfenc Játékkatalógus a tanulási zavarok megelőzéséhez – Dr. Gyarmathy Éva
  14. Amit az óvodás gyermekről tudni kell – Mód-Szer-Tár program Dr. Kolozsváry Judit szakpszichológussal
  15. Kommunikációs zavarok az óvodában tréning – Bokor-Bacsák Györgyi
  16. Az óvodás gyermek szexuális érdeklődése előadás – Bóna László
  17. Gordon iskola szülői eredményesség tanulás tréning – Kiss Éva
  18. Játék-Mozdulat-Tánc az óvodás gyermekek mozgásfejlesztése magyar népi játékokkal továbbképzés – Wirkerné Vasvári Éva
  19. Népmesék a halálról gyermekkorban képzés – Bajzáth Mária 
  20. Népmesék az óvodában képzés – Bajzáth Mária
  21. Népmesék, kortárs mesék, életmesék képzés – Kádár Annamária
  22. Baby-sitter, csecsemőgondozási és elsősegélynyújtási tanfolyam – Magyar Vöröskereszt
  23. Pránanadi 1.-6. mesterfokozat és Pránanadi Reinkarnáció – Petrezselyem József és Sütő Imre
  24. A szülőség művészete kurzus és Egység Áldás Adó tanfolyam – Gálik Klára O&O Academy
  25. Elengedés tanfolyam Sedona módszer – Palacskó András